
Mæhhh siger det lille lam.
Flere har efterspurgt opskriften på mine fastelavnsboller formet som får.
Jeg vil prøve at guide så godt igennem opskriften som muligt.
Jeg fin 6 store ud af sådan en portion. Du kan sikkert få 9 ud af portionen, hvis du laver dem lidt mindre.
Til dejen skal du bruge:
- 225 ml lun mælk
- 25 g gær
- 65 g sukker
- 50 g smeltet smør
- 1 spsk vanilje pasta eller sukker
- 1/2 tak kardemomme
- 1 drys salt
- 1 æg
- Ca 500 g mel
Til crumble ovenpå skal du bruge:
- 35 g sukker
- 35 g smør
- 80 g mel
Ellers skal du bruge:
Kagecreme, abrikos marmelade og spiselige sukkerøjne
Start med at røre gæren ud i mælken. Tilsæt sukker, kardemomme og vanilje kom smør og æg i. Rør lidt af melet i og tilsæt salt. Rør melet i lidt af gangen til dejen ikke klistrer længere. Stil dejen til hævning. Min stod i et par timer, da vi lige tog en lille gåtur, men en time burde være fint.
Jeg havde en rest kagecreme fra forleden som skulle bruges, der skal ikke bruges så meget, så lav evt kun på 1 æg.
Lav crumble dejen ved at smuldre alle alle ingredienserne med fingrerne.
Nu skal dejen formes. Jeg lavede som sagt 6 stk, dvs jeg delte dejen i 6 dele.
Hver del lavede jeg til får således.

Den store bolle i midten stak jeg et glas ned i, så der dannede sig en fordybning. I hullet kom jeg en skefuld kagecreme.

Ovenpå cremen dryssede jeg godt med crumble.
Fårene bagte jeg ved 175 grader varmluft i Ca 15 minutter. Hold øje med dem. Da de kom ud af ovnen penslede jeg hoved og ben med abrikos marmelade som jeg lige lunede lidt i microovnen, så det blev flydende. Det gør dem så fint skinnende. Jeg pyntede med sukkerøjne og regnede mund med spiselig tusch.
